Tuesday, November 25, 2008

Ο θερμικός κινητήρας δεν πέθανε!

Σε αντίθεση με τις εντυπώσεις που καλλιεργούνται στις μεγάλες εκθέσεις αυτοκινήτου, όπου μια ματιά στα πρωτότυπα σχεδόν σε πείθει ότι αύριο-μεθαύριο θα κάνουμε ένα… «τσάκ» και θα βρεθούμε όλοι με ηλεκτροκίνητα οχήματα με κυψέλες υδρογόνου. Το εγγύς μέλλον (η επόμενη δεκαετία, δηλαδή) δεν μας επιφυλάσσει τη μαζική υιοθέτηση υβριδικών ή αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Αντιθέτως, θα πρέπει να περιμένουμε την ανάπτυξη μιας νέας γενιάς βενζινοκινητήρων οι οποίοι θα έχουν μικρότερο κυλινδρισμό, αλλά και λιγότερους κυλίνδρους. Άμεσο ψεκασμό, υψηλή σχέση συμπίεσης, μεταβλητό χρονισμό και βύθισμα βαλβίδων, αλλά και εξελιγμένο σύστημα υπερτροφοδοσίας. Όλα τα εξωτερικά τους υποσυστήματα (αντλία νερού, συμπιεστής κλιματιστικού κ.λπ.) θα κινούνται ηλεκτρικά και όχι με ιμάντες από τον στρόφαλο (και μόνο όταν χρειάζεται). Θα έχουν τη δυνατότητα να καίνε μείγμα βενζίνης και αιθανόλης. Αυτά υπάρχουν και σήμερα, σε πολλούς κινητήρες, αλλά όχι σε όλους. Το σκεπτικό είναι ο σημερινός 1.800άρης, τετρακύλινδρος κινητήρας ενός οικογενειακού αυτοκινήτου να μεταλλαχθεί στο εγγύς μέλλον σε έναν υπερτροφοδοτούμενο, τρικύλινδρο 1.200άρη κινητήρα που θα είναι ισχυρότερος, αλλά θα έχει 20% χαμηλότερες εκπομπές CO2 και οπωσδήποτε μικρότερη κατανάλωση. Θα είναι πιο ακριβός, αλλά όχι ακριβότερος από ένα σημερινό πετρελαιοκινητήρα ο οποίος,κυριαρχεί στις αγορές των (πολιτισμένων) χωρών της Ευρώπης. Το 50% των νέων αυτοκινήτων είναι diesel, τα οποία είναι και πολύ φτηνότερα από τα υβριδικά…Οι νέοι αυτοί κινητήρες θα συνδυάζονται με νέας γενιάς, αυτοματοποιημένα κιβώτια επτά ή οκτώ σχέσεων, διπλού συμπλέκτη ώστε να γίνεται καλύτερη εκμετάλλευση της ροπής του κινητήρα. Επειδή αυτή η τεχνολογία είναι σχετικώς διαθέσιμη και σήμερα το κόστος της δεν είναι απαγορευτικό και αν εφαρμοστεί άμεσα θα σημαίνει πως ένα μικρομεσαίο αυτοκίνητο σαν το Focus θα μπορεί να μειώσει τις εκπομπές CO2 στα 100 γρ./χλμ. Επίσης, αν ληφθεί μέριμνα για τη μείωση του βάρους, των τριβών και προστεθεί κι ένα σύστημα start-stop, τότε ακομα και τα 90 γρ./χλμ. είναι εφικτά. Οι μικρότεροι κινητήρες θα γίνου ακόμα πιο αποδοτικοί, αν οι κατασκευαστές δώσουν ένα τέρμα στην αέναη αύξηση του βάρους κάθε νέου μοντέλου για λόγους ασφαλείας και προσθήκης επιπλέον εξοπλισμού. Οι σύγχρονες μέθοδοι κατασκευής και τα σύνθετα υλικά παρέχουν ασφάλεια χωρίς να προσθέτουν βάρος. Κι όσο για τον εξοπλισμό, νομίζω πως μπορούμε να επιζήσουμε και χωρίς… τετραζωνικό κλιματισμό ή έννατο αερόσακκο!

No comments: