Tuesday, November 25, 2008

Per fortuna che ci sono anche gli Ιtaliani...*

* Ευτυχώς υπάρχουν και οι Ιταλοί...

ALFA ROMEO MITO 1.4 ΤΒ (155 ΗΡ):
Ένας ιταλικός μύθος...






Αυτή η μικρή, τρίθυρη Alfa έχει πίσω της μια μακρά παράδοση την οποία και καλείται να τιμήσει. Ευτυχώς για τους Ιταλούς (αλλά και για μας…) η πραγματικότητα είναι πολύ κοντά στο… μύθο!



Σχεδιασμένη στο Μιλάνο και κατασκευασμένη στο Τορίνο, η νέα μικρή Alfa είναι το πρώτο μικρό μοντέλο της εταιρίας, εδώ και πολλά χρόνια. Η Ιταλία έχει εξαιρετική παράδοση στην κατασκευή μικρών αυτοκινήτων, αλλά όλα ανήκαν στη γκάμα της Fiat και θα πρέπει να γυρίσουμε πίσω στο 1971 για να δούμε ένα δημοφιλές μικρό αυτοκίνητο από την Alfa Romeo –αναφερόμαστε στην Alfasud. Το όνομα MiTo έχει διττή σημασία, καθώς εκτός από τα αρχικά των δύο προαναφερθέντων πόλεων (των λίκνων της Alfa Romeo και της Fiat αντίστοιχα) μεταφράζεται και με την κυριολεκτική του σημασία στα ιταλικά, δηλαδή «μύθος» ή «θρύλος».
Δεν έχει σημασία αν το πλαίσιό της προέρχεται από το Fiat Grande Punto (το οποίο είναι προϊόν της άδοξα λήξασας συνεργασίας Fiat-GM). Αυτό που είναι αδιαμφισβήτητο είναι πως με την πρώτη ματιά η MiTo δείχνει πως είναι γνήσιο ιταλικό προϊόν. H εμφάνισή της τραβάει αμέσως την προσοχή καθώς συνδυάζει ευρηματικά τα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά της Alfa 8C σε ένα αμάξωμα μόλις τεσσάρων μετρων.
Είναι σαφώς μια πρωτοποριακή παρουσία στην κατηγορία και όχι ένα αναμάσημα των εικόνων του παρελθόντος (ελλείψει νέων ιδεών) όπως είναι το ΜΙΝΙ ή το Fiat 500. Το εσωτερικό της είναι κι αυτό αντίστοιχα κομψό. Το ταμπλό της είναι φτιαγμένο από καλής ποιότητας πλαστικά και η εξωτερική του επιφάνεια καλύπτεται από μια, ευτυχώς καλόγουστη, απομίμηση ανθρακονημάτων. Ο διάκοσμος είναι σκούρος με προφανή σκοπό να υπογραμμίσει το σπορ χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Η θέση οδήγησης είναι εργονομικά σωστή, ο πίνακας οργάνων είναι χωμένος βαθιά μέσα στο «γείσο» του και τα καθίσματα προσφέρουν πολύ καλή στήριξη. Ωστόσο, ο χώρος είναι ικανοποιητικός μόνο για όσους κάθονται μπροστά. Το πίσω κάθισμα δεν προσφέρει αρκετό χώρο για τα γόνατα, ενώ η σχεδίαση του πίσω μέρους της MiTo περιορίζει και το εσωτερικό ύψος της καμπίνας. Ο χώρος αποσκευών των 270 λίτρων δεν είναι από τους μεγαλύτερους της κατηγορίας, ενώ έχει και ψηλό κατώφλι. Ακόμα και με τα καθίσματα διπλωμένα, το δάπεδό του δεν είναι επίπεδο. Σαφώς και υπάρχουν άλλα πιο πρακτικά μικρά αυτοκίνητα στην κατηγορία, αλλά ποιος είναι αυτός που θα αγόραζε ποτέ μιαν Alfa Romeo για το πορτ-μπαγκάζ της; Ας μην ξεχνάμε πως μιλάμε για την εταιρία που τόλμησε να παρουσιάσει πριν λίγα χρόνια ένα στέϊσον βάγκον (την 156 Sportwagon) με… μικρότερο χώρο αποσκευών από την τετράπορτη έκδοση! Ο εξοπλισμός είναι πλούσιος, ακόμα και στη βασική έκδοση του αυτοκινήτου, περιλαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα: Στον τομέα της ασφάλειας βρίσκουμε έξι αερόσακους καθώς και πλήρες πακέτο ενεργητικών συστημάτων ελέγχου της δυναμικής συμπεριφοράς τα οποία ενσωματώνονται στο ESP του αυτοκινήτου. Κατά τα’ άλλα, εκτός από τον κλιματισμό, ο κατάλογος περιλαμβάνει όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες, σπορ καθίσματα, ηχοσύστημα, τηλέφωνο, σύστημα πλοήγησης κ.α..



Στο δρόμο




Η MiTo είναι εν γένει ουδέτερη στις στροφές, βοηθούντων και των ηλεκτρονικών, εποπτικών συστημάτων που διαθέτει και τα οποία ΔΕΝ απενεργοποιούνται ποτέ πλήρως. Παρόλα αυτά, αφήνει τον οδηγό να (νομίζει ότι) συμμετέχει στα τεκταινόμενα…


Το ερώτημα, βέβαια, είναι αν η MiTo συμπεριφέρεται σαν πραγματική Alfa στο δρόμο και τι σημαίνει αυτό στις μέρες μας. Στην κεντρική κονσόλα ο οδηγός θα βρει ένα μικρό διακόπτη (περίπου σαν το “μανετίνο” των Ferrari) μέσω του οποίου μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε τρία προγράμματα λειτουργίας του συστήματος ελέγχου ευστάθειας (Dynamic, Normal και All Weather) τα οποία κανονίζουν την απόκριση του τιμονιού, τη διαμόρφωση του ESP και την πίεση υπερπλήρωσης, ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες. Η ύπαρξη των ηλεκτρονικών (που ΔΕΝ απενεργοποιούνται) σε επαναφέρει στην πραγματικότητα. Πάντως, από τη στιγμή που ξεκινάς καταλαβαίνεις πως δεν πρόκειται απλά για ένα Punto με διαφορετικά σήματα. Το πρώτο πράγμα που σε προδιαθέτει θετικά είναι η πολύ καλή ποιότητα κύλισης που επιδεικνύει η MiTo. Παρόλο που η ρύθμιση της ανάρτησης έχει σπορ προσανατολισμό, εντούτοις καταφέρνει να διατηρεί μια πολύ καλή ισορροπία ανάμεσα στο καλό κράτημα και την άνεση.
Στις στροφές, η MiTo παραμένει ουδέτερη όταν το οδόστρωμα είναι καλό. Υπό πίεση εμφανίζει προοδευτική υποστροφή κι επειδή λόγω δύναμης και χαρακτήρα θα σας έλκει να την πιέζετε, θεωρείστε ότι είναι ελαφρώς υποστροφική σε κάθε περίπτωση. Επίσης στο άφημα του γκαζιού μπορεί και να γυρίσει, αν γλιστράει κάτω, γεγονός που την καθιστά ιδιαίτερα διασκεδαστική κι ευχάριστη. Το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας, που δεν απενεργοποιείται ούτε στη θέση D, τουλάχιστον επιτρέπει μια μικρή εκτροπή της ουράς, επεμβαίνοντας λίγα μιλισεκόντ αργότερα, ώστε να δίνει την αίσθηση στον «ανήσυχο» οδηγό ότι… αυτός ελέγχει την κατάσταση.
Με το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου στη θέση D (Dynamic) το τιμόνι γίνεται πιο βαρύ και η απόκριση στο γκάζι πιο άμεση. Ωστόσο, η βαριά αίσθηση του τιμονιού δεν είναι αποτέλεσμα της γεωμετρίας του μπροστινού συστήματος, αλλά είναι ένα τεχνητό σφίξιμο που προκαλείται απλά από την ελάττωση της ηλεκτρικής υποβοήθησης. Το ηλεκτρονικό «διαφορικό» Q2 είναι ένα ακόμα σύστημα που βοηθάει στον περιορισμό της υποστροφής και γενικά βελτιώνει την ελκτική πρόσφυση του αυτοκινήτου με το επιλεκτικό φρενάρισμα του τροχού που σπινάρει, ώστε η ροπή να μεταβιβάζεται στον τροχό με την καλύτερη πρόσφυση. Το σχετικώς «αναίσθητο» τιμόνι της MiTo είναι το μόνο μειονέκτημα ενός κατά τ’ άλλα ενδιαφέροντος μικρού σπορ αυτοκινήτου, που επιτρέπει -ακόμα -στον οδηγό να συμμετέχει στα τεκταινόμενα. Θα συνιστούσαμε, πάντως, στους μηχανικούς της Alfa να οδηγήσουν μια παλιά Αlfasud για να δουν πως οι προκάτοχοί τους τα κατάφερναν καλύτερα στον τομέα αυτό…
Ο κινητήρας της είναι συνδυασμένος με εξάρι χειροκίνητο κιβώτιο (όπως αυτό των Punto και Bravo) ο επιλογέας του οποίου δεν μας ενθουσίασε... Η έκτη σχέση είναι αρκετά μακριά, αλλά ο δυνατός κινητήρας σχεδόν καταφέρνει να την “τελειώσει”, με την τελική ταχύτητα να ξεπερνά τα 210 χλμ./ώρα, ενώ για τα 0-100 χλμ./ώρα χρειάζονται μόλις 8,0 δλ. Η ροπή του υπερτροφοδοτούμενου κινητήρα (23,4 χγμ./3.000 σ.α.λ.) είναι αρκετά καλά κατανεμημένη στο φάσμα των στροφών, ώστε μετά τις 2.000 σ.α.λ. να υπάρχει επαρκές απόθεμα δύναμης με οποιαδήποτε σχέση στο κιβώτιο. Παράλληλα, ο κινητήρας ανεβάζει... με χαρά στροφές, φτάνοντας γρήγορα στο όριο των 6.500 σ.α.λ. και μάλιστα η εξάτμμιση είναι έτσι ρυθμισμένη ώστε να βγάζει κι ευχάριστο ήχο! Επίσης, με το DNA στη θέση D, η απόκριση του κινητήρα στο γκάζι γίνεται πιο απότομη, ενώ αυξάνεται λίγο η πίεση υπερπλήρωσης σε συγκεκριμένες στιγμές (π.χ. όταν “γεμίζεις” την δεύτερη).


Στ' αλήθεια, αυτός μικρός υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας ,που σου δίνει την αίσθηση ατμοσφαιρικού δίλιτρου, είναι ίσως το καλύτερο χαρακτηριστικό της MiTo. Σε αντίθεση με το κιβώτιο, το οποίο δεν είναι στην ίδια κατηγορία, ούτε σε ό,τι αφορά στην ακρίβεια, ούτε σε ό,τι αφορά στις διαδορμές και στο κούμπωμα του επιλογέα...
Eίναι, λοιπόν, η Mito η νέα (τηρουμένων των αναλογιών) Alfasud; Όχι ακριβώς, αλλά δεν παύει να είναι ένα πολύ ελκυστικό αυτοκίνητο. Η Alfa Romeo κατάφερε να “πακετάρει” το στιλ και τη φινέτσα της 8C σε ένα μικρό αμάξωμα. Και επιπλέον, η Mito είναι σχεδόν τόσο καλή στο δρόμο, όσο συνιστά η σκερτσόζικη εμφάνισή της. Η τιμή της είναι σαφώς καλύτερη σε σχέση με αυτή του άμεσου ανταγωνιστή της, του ΜΙΝΙ, αλλά δεν παύει να είναι υψηλή για τα δεδομένα της κατηγορίας. Δεν είναι φθηνή, το ΜΙΝΙ είναι πολύ ακριβό… Πάντως αν είστε αμετανόητος Alfista και την προτιμήσετε, κανείς δεν θα σας κατηγορήσει, αφού φαίνεται να πληροί τις βασικές αρχές (σ.σ. και χωρίς να... σκουριάζει!) τις φίρμας, τόσο σε στιλ, όσο και σε επιδόσεις και οδική συμπεριφορά. Αυτά συνδυασμένα με τον πλούσιο εξοπλισμό που φέρει, αναμφίβολα δημιουργούν μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση.-

Τεχνικά χαρακτηριστικά
Alfa Romeo MiTo

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Tετρακύλινδρος σε σειρά, 1.368 κ.εκ.
ΙΣΧΥΣ: 155 ίπποι /5.500 σ.α.λ.
ΡΟΠΗ: 23,4 χγμ./3.000 σ.α.λ.
ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς
ΚΙΒΩΤΙΟ: Χειροκίνητο, έξι σχέσεων
ΦΡΕΝΑ: Αεριζόμενοι δίσκοι/δίσκοι
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ (0-100 χλμ./ώρα): 8,0 δλ.
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 215 χλμ./ώρα
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (μέση δοκιμής): 10,1 λίτρα/100 χλμ.
ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2: 153 γρ./χλμ.
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (μήκος x πλάτος x ύψος): 4.063 x 1.721 x 1.446 χλστ.
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 270 λίτρα
ΒΑΡΟΣ: 1.220 κιλά

Υπέρ
Kινητήρας/Επιδόσεις
Οδική συμπεριφορά
Εμφάνιση
Εξοπλισμός

Κατά
Μέτρια αίσθηση τιμονιού
Χώροι πίσω

ΤΙ ΘΑ ΠΛΗΡΩΣETE:
ΤΙΜΗ: Από 18.500 €
ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 168€
ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΙΜΟΙ ΙΠΠΟΙ: 10

ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ:
ΜΗΧΑΝΙΚΑ ΜΕΡΗ: 3 Χρόνια
ΧΡΩΜΑ: 3 Χρόνια
ΔΙΑΒΡΩΣΗ: 12 Χρόνια

SERVICE:
Kάθε 30.000 χλμ. ή κάθε 2 χρόνια











Από εμφάνιση, η MiTo είναι σαφώς πιο ξεχωριστή από τους ανταγωνιστές της, αλλά αυτό δεν αποτελεί έκπληξη, εφόσον μιλάμε για Ιταλούς. Το πραγματικά ευχάριστο είναι η προσεγμένη κατασκευή της, αν και οι χώροι για τους πίσω επιβάτες θα μπορούσαν να είναι καλύτεροι.






Ο υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας ικανοποιεί σε κάθε περίπτωση. Είναι δυνατός και αρκετά ελαστικός, χωρίς υπερβολικές απαιτήσεις σε καύσιμο, ενώ βγάζει και ωραίο ήχο!



Το ένδοξο παρελθόν...




H Alfa Romeo Alfasud ήταν ένα μικρομεσαίο μοντέλο που κατασκευαζόταν από το 1971 ως το 1984 και θεωρείται ως ένα από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα της εταιρίας. Οι πωλήσεις της στο προαναφερθέν διάστημα έφτασαν τις 893.719 αυτοκίνητα, μαζί με άλλες 121.434 Alfasud Sprint που πουλήθηκαν από το 1976 ως το 1989. Ήταν σχεδιασμένη από τον Giorgetto Giugiaro της ItalDesign και κατασκευαζόταν σε ένα νέο εργοστάσιο, στο Pomigliano d'Arco της νότιας Ιταλίας, εξ' ου και το όνομα Alfasud (sud=νότος, ιταλιστί). Την εξέλιξη του συγκεκριμένου μοντέλου είχε επιμεληθεί ο διάσημος Αυστριακός μηχανικός Ρούντολφ Χρούσκα. Παρά το ότι, από μηχανολογική άποψη, ήταν εξαιρετικά αυτοκίνητα οι Alfasud (ειδικά αυτές που κατασκευάστηκαν μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του '70) έμειναν στην ιστορία ως εξαιρετικά επιρρεπείς στη... διάβρωση. Αυτό οφειλόταν στον φτηνό και κακής ποιότητας μη γαλβανισμένο χάλυβα που χρησιμοποιείτο στην κατασκευή τους. Το 1976 η Alfa Romeo παρουσιάζει την Alfasud Sprint, ένα κουπέ σχεδιασμένο και αυτό από τον Giugaro που συμπληρώνει την γκάμα των Alfasud. Ήταν μια κουπέ έκδοση της “Sud” με κινητήρες 1,3, 1,5 και (στο τέλος) 1,7 λίτρων. Το αυτοκίνητο ήταν πιο χαμηλό, γωνιώδες και με ξεκάθαρο σπορ προσανατολισμό. Αποτελεί τυπικό δείγμα της φιλοσοφίας των εταιριών εκείνης της εποχής, όπου η σπορ έκδοση κάθε μοντέλου είχε και διαφορετικό αμάξωμα (π.χ. VW Golf και Scirocco) κάτι που κατά κανόνα δεν συμβαίνει στις μέρες μας προφανώς για λόγους οικονομίας...

No comments: