Thursday, May 21, 2009

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: λιγότερο "πράσινα' απ' όσο νομίζετε!

Τα περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων άρχισαν ν' αμφισβητούνται στη Γερμανία και μάλιστα από εκπρόσωπο του οικολογικού κινήματος.
Ο γερμανικός κλάδος του WWF (World Wildlife Foundation) εκπόνησε μια έρευνα σε συνεργασία με το IZES (ένα γερμανικό ινστιτούτο που ασχολείται με τα μελλοντικά συστήματα ενέργειας) σχετική με την επίδραση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο περιβάλλον της Γερμανίας. Στη Γερμανία κυκλοφορούν σήμερα 41.000.000 αυτοκίνητα και η κυβέρνηση έχει θέσει σαν στόχο την ύπαρξη 1.000.000 ηλεκτρικών οχημάτων μέχρι το έτος 2020, έτσι ώστε να μειωθούν σταδιακά οι εκπομπές ρύπων. Συνοπτικά, το συμπέρασμα της μελέτης καταδεικνύει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μειώνουν οριακά την εκπομπή των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Παρόλο που η μελέτη του WWF Γερμανίας υποθέτει πως αυτό το ένα εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα φορτίζουν τους συσσωρευτές τους με ηλεκτρικό ρεύμα που θα παράγεται από ανανεώσιμες πηγές, η μείωση του εκπεμπόμενου CO2 -σύμφωνα πάντα με τη συγκεκριμένη μελέτη- θα είναι μόλις 1% και αυτό αφορά μόνον στις εκπομπές που αφορούν στο σύστημα χερσαίων μεταφορών της Γερμανίας. Αν γίνει αναγωγή της μείωσης αυτής στο σύνολο των εθνικών εκπομπών CO2 της Γερμανίας, τότε το ποσοστό αυτό γίνεται 0,1%. Αν, τώρα, υποθέσουμε πως αυτά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα χρησιμοποιούσαν ηλεκτρικό ρεύμα παραγόμενο από ατμοηλεκτρικούς σταθμούς που καίνε άνθρακα τα πράγματα γίνονται ακόμα χειρότερα. Kαι αυτό γιατί όταν αυτά τ' αυτοκίνητα χρειαστεί να φορτίσουν τους συσσωρευτές τους, θα αυξήσουν τη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας, όταν οι εργαζόμενοι επιστρέφουν στα σπίτια τους σε μια στιγμή της ημέρας που ούτως ή άλλως η κατανάλωση είναι αυξημένη. Σήμερα τα περισσότερα εργοστάσια παραγωγής ρεύματος στη Γερμανία καίνε άνθρακα και αυτό είναι το κύριο πρόβλημα, σύμφωνα με τη μελέτη. Διότι για την παραγωγή συγκεκριμένης ποσότητας ενέργειας, η καύση άνθρακα παράγει περισσότερο CO2 ακόμα και από την καύση βενζίνης. Η ειρωνία είναι πως στην πράξη δεν χρειάζεται να παραχθεί πολλή επιπλέον ηλεκτρική ενέργεια για τη φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά το πρόβλημα έγκειται στο ότι θα αυξάνεται περαιτέρω η ζήτηση ενέργειας σε ώρες που είναι ήδη επιβαρυμένες. Έτσι, θα πρέπει να υπάρχουν σε ετοιμότητα επιπρόσθετοι σταθμοί παραγωγής ενέργειας, οι οποίοι θα συνδέονται στο δίκτυο ηλεκτροδότησης όταν θα αρχίζει η μαζική φόρτιση των αυτοκινήτων. Ένα ηλεκτροκίνητο όχημα με συσσωρευτές ιόντων λιθίου, το οποίο φορτίζεται με ρεύμα από ατμοηλεκτρικό σταθμό που καίει άνθρακα, στην πράξη θα “εκπέμπει” περί τα 200 γρ. CO2/χλμ. Σε σύγκριση με το μέσο όρο των 160 γρ./χλμ. που εκπέμπουν σήμερα τα βενζινοκίνητα οχήματα, αυτό είναι βεβαίως απαράδεκτο. Σημειωτέον ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει σαν στόχο τη μείωση των εκπομπών CO2 για τ' αυτοκίνητα στα 95 γρ./χλμ. μέχρι το έτος 2020. Είναι προφανές πως με 1.000.000 αυτοκίνητα συνδεδεμένα στο δίκτυο ηλεκτροδότησης ένα έξυπνο σύστημα διαχείρισης του φορτίου είναι απαραίτητο, μαζί με ένα εκτεταμένο σύστημα συσσωρευτών στο οποίο θα αποθηκεύεται ηλεκτρική ενέργεια η οποία θα παράγεται από ανανεώσιμες πηγές, διαφορετικά δεν υπάρχει μείωση στην εκπομπή CO2.
Η συγκεκριμένη γερμανική μελέτη, δεν απαξιώνει το ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Απλώς δίνει έμφαση στο ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν μέλλον και μπορούν να συμβάλλουν σε ένα κόσμο με καθαρότερες μεταφορές. Ωστόσο, αυτό πρέπει να γίνει με την ανάπτυξη ενός συστήματος “καθαρών” πηγών παραγωγής ενέργειας και αποτελεσματικής διαχείρισης του φορτίου στο δίκτυο ηλεκτροδότησης. Αυτό, όμως, θα πάρει αρκετό καιρό μέχρι να εξελιχθεί. Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο συνιστά μια σοβαρή εναλλακτική λύση ώστε να έχουμε στο μέλλον μεταφορές με χαμηλές εκπομπές CO2, αλλά η εξέλιξή τους θα πρέπει να συνδεθεί και με τη χρήση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές έτσι ώστε να κάνει τη διαφορά.

No comments: